Agria lanserar egen tjänst för digital veterinärvårdsrådgivning

Agria lanserar egen tjänst för digital veterinärvårdsrådgivning

Foto: Adobe Stock

Agria har nu förvärvat Vethem, en av leverantörerna som Agria har samarbetat med sedan februari 2019, för att kunna erbjuda digital veterinärvårdsrådgivning via appen Agria Vårdguide. Förvärvet ger Agria tillgång till Vethems strukturer och know-how. Enligt ett pressmeddelande från Agria säkrar företaget därmed en långsiktigt hållbar lösning av digital veterinärvårdsrådgivning till djurägare. Appen finns tillgänglig för nedladdning från och med söndagen den 6 september.

Enligt Agria var försäkringsbolaget pionjär inom veterinärvårdsrådgivning på distans med Agria Telefonveterinär redan för 30 år sedan. Under de senaste åren har Agrias kunder haft tillgång till motsvarande tjänst via externa leverantörer, men väljer nu att ta över tjänsten i egen regi.

Enligt pressmeddelandet från Agria kommer veterinärerna på Agria Vårdguide har hög tillgänglighet och kunna hjälpa djurägare alla dagar i veckan. Tjänsten är bemannad mellan klockan 7.00–24.00. Djurägaren laddar ned appen och registrerar sig, bokar mötet i appen och väljer sedan videosamtal eller telefonsamtal. Vid behov hänvisas djurägare vidare till en fysisk veterinärklinik för ytterligare vård.

Tjänsten är kostnadsfri och utan begränsat antal för kunder i Agria. Andra djurägare är välkomna att använda tjänsten mot betalning – 320 kr per samtal under dagtid, 500 kr per samtal på kvällar och helger.