Tre miljoner till forskning om trubbnosiga hundar och katter

Stock.adobe.com

Svenska Djurskyddsföreningen donerar ytterligare tre miljoner kronor till forskning kring hälsoproblem hos trubbnosiga hundar och katter. De drabbas ofta av sjukdomstillstånd som orsakas av deras platta huvudform och som påverkar deras livskvalitet negativt.

Trubbnosiga hundraser som fransk bulldogg, engelsk bulldogg och mops samt kattraserna perser och exotic, drabbas vanligtvis av andningsbesvär på grund av sin korta nosstruktur.

Det inkluderar ansträngd andning, minskad ork, svårigheter att reglera kroppstemperatur samt sömnproblem. Katterna lider även av ögonlocksproblem och andra komplikationer som kan leda till allvarliga tillstånd som vattenskalle. Hälsoproblemen brukar sorteras som Brakycefali-relaterade tillstånd hos hundar och katter och förkortas BOAS.

Svenska Djurskyddsföreningen, som sedan tidigare stödjer två års lönemedel för Maria Dimopoulous pågående doktorandprojekt inom BOAS-forskning, stöttar nu med ytterligare tre miljoner för att forskningen ska förstärkas och utökas med sikte på bättre djurhälsa. Med i projektet finns också Ingrid Ljungvall, Åke Hedhammar, Göran Andersson och Jane Ladlow.

– Boas är ett djurskyddsproblem som orsakar betydligt lidande och har stor inverkan på djurens hälsa och välfärd. Det är viktigt för oss och våra medlemmar att bidra till forskning som kartlägger tillståndet och även visar hur det kan förebyggas, säger Lillemor Wodmar, ordförande för Svenska Djurskyddsföreningen.

Målet med den förstärkta forskningsinsatsen är att inte bara utveckla bättre förebyggande metoder för att minska förekomsten av BOAS-relaterade tillstånd, utan också att förbättra behandlingen av de djur som redan är drabbade.

Eva Skiöldebrand, professor vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap på Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), uttrycker sin tacksamhet över stödet och betonar forskningens betydelse för de drabbade rasernas framtida välfärd.