Arvid Uggla tilldelas Sveriges Veterinärförbunds medalj i guld

Sveriges Veterinärförbund

I samband med förbundsordförande Eleonor Fredlers öppningstal på Veterinärmötet den 20 oktober 2023 hade hon den stora glädjen att tilldela professor emeritus och tidigare dekanus Arvid Uggla förbundets medalj i guld.

Förbundets medalj i guld är en hedersutmärkelse till minne av Peter Hernquist som delas ut till en förbundsmedlem som har utfört gärningar som på ett påtagligt och extraordinärt sätt har gynnat veterinäryrket och/eller kåren.

I nomineringen, som skickades till veterinärförbundets fullmäktige 2022 från elva veterinärkollegor från främst SLU och SVA, föreslås Arvid Uggla då han, enligt dem, uppfyller ovan kriterier bättre och är mer förtjänta av denna utmärkelse än få andra svenska veterinärer.

Arvid Uggla är född 1948 och utexaminerades från Kungl. Veterinärhögskolan 1974. Han disputerade vid Institutionen för idisslarmedicin 1986. Som professor i parasitologi vid Veterinärmedicinska fakulteten, SLU, kombinerat med funktionen som avdelningschef vid SVA handledde han sammanlagt 25 doktorer.

Han har också ett gediget vetenskapligt författarskap bakom sig inom veterinärmedicinsk parasitologi där bland annat ingår beskrivningen av flera nya arter av parasiter. Efter tolv år som professor och avdelningschef blev AU 2003 utsedd till dekanus för den nybildade fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap (VH-fakulteten) vid SLU.