Evidensia siktar på att bli klimatpositiva

Evidensia siktar på att bli klimatpositiva

För allt fler företag blir agerandet i klimatfrågan ett sätt att visa strategisk vilja och socialt ansvarstagande. Djursjukvårdskedjan Evidensia nöjer sig inte med att sträva mot att bli klimatneutrala, de tar ytterligare ett steg och siktar mot att bli klimatpositiva.

I takt med att Evidensias verksamhet växer med fler och fler enheter, medarbetare, patienter och djurägare ökar även företagets klimatavtryck. För att stoppa den utvecklingen har Evidensia inlett en dialog med hamburgarkedjan MAX som är klimatpositiva pionjärer. För Evidensia har utbytet lett fram till insikten att det inte räcker att minska utsläppen och bli klimatneutrala. Vad som krävs, menar de, är mer aktiva insatser som att tömma atmosfären på den koldioxid som redan har släppts ut. Evidensia har påbörjat en studie och en klimatanalys för att kunna ta sig an uppgiften att bli ett klimatpositivt företag.

– För några år sedan pratade vi om det kommande miljöhotet, bara för att snabbt inse att det redan knackade på dörren och ville komma in. Alla som har barn kan relatera till oron för hur deras framtid ska te sig, säger Johan Wiklund, Evidensias vd, i ett pressmeddelande. Och eftersom Evidensia värnar om djuren smärtar det förstås att klimatförändringarna påverkar många djur med utrotning som följd, säger han.

Evidensia får stöd från Kaj Török, hållbarhets- och informationschef på MAX:

– Få företag vågar ta rejäla steg för att vara med och lösa klimatfrågan. Evidensia kan nu bli världens första klimatpositiva vårdföretag. Om de lyckas bevisar Evidensia att inget företag är för litet, för okänt eller för oväntat för att visa ledarskap i klimatfrågan, säger han.

Blir Evidensia klimatpositiva kommer de bli en del av Clipop.org där klimatpositiva produkter listas. Än så länge består Clipop bara av MAX och det nyzeeländska företaget Mevo.