Fågelinfluensa upptäckt hos katter i Polen

Stock.adobe.com

Under sommaren har det rapporterats om ett flertal dödsfall hos katter i Polen som orsakats av fågelinfluensa. SVA följer rapporteringen och inväntar mer information från den pågående smittutredningen.

Dödsfallen i Polen har skett i olika delar av landet och det finns inga kända samband dem emellan. Det är i dagsläget okänt hur katterna smittats. Med tanke på att fågelinfluensa nu sprids bland vilda fåglar i stora delar av Europa inklusive Polen, kan kontakt med smittade vilda fåglar vara en möjlig smittväg. Dock hade enligt tillgängliga uppgifter ett flertal av katterna inte tillgång till utevistelse. Den epidemiologiska utredningen fortgår och SVA följer utvecklingen.

Risken för att katter eller hundar ska smittas av fågelinfluensa bedöms generellt vara låg, baserat på väldigt få rapporter globalt om att detta skett trots att fågelinfluensa cirkulerat bland vilda fåglar i väldigt hög omfattning under de senaste åren.

Katter bör om möjligt hållas borta från döda fåglar. Småfåglar (tättingar) bedöms dock inte utgöra en stor risk för att smitta katter då dessa fåglar inte bär på fågelinfluensaviruset i samma utsträckning som till exempel måsfåglar.

Veterinärer bör tänka på fågelinfluensa som en möjlig diagnos vid vissa sjukdomstillstånd hos hundar och katter, särskilt i områden där det finns fågelinfluensa bland vilda fåglar. Den kliniska bilden hos drabbade katter eller hundar har exempelvis varit kraftigt nedsatt allmäntillstånd, neurologiska symtom och dödsfall.