Samling kring Stoppa kvarkan

Nu samlas flera organisationer i hästsverige och i andra länder bakom kampanjen Stoppa kvarkan. Fokus ligger på kvarka, smittskydd och att kunna prata öppet om sjukdomen för att minska stigmatiseringen av en av de vanligaste infektionssjukdomarna hos hästar, med över 70 drabbade stall om året.

Kvarka är en smittsam luftvägssjukdom hos hästar. Allvarliga komplikationer och dödsfall förekommer, och ridskolor och stall kan få hålla stängt under långa tider på grund av smitta. Men smittspridningen går att förebygga och stoppa med den kunskap som finns, till exempel på webbplatsen Stoppa kvarkan.

Stoppa kvarkan är en kampanj om kvarka som pågår mellan 3–9 maj 2021. Kampanjen startade ursprungligen i England, Strangles Awareness Week (SAW) och för första gången deltar nu även Sverige och andra europeiska länder.

Kampanjen i Sverige organiseras av SVA tillsammans med HästSverige, SLU, olika hästorganisationer, veterinärer och forskare. Målet är att sprida information om kvarka och smittskydd och via sociala medier få igång hästägare att både dela sina egna historier och ge stöd till dem som drabbats av kvarka.

– Varje vecka drabbas i snitt ett till två stall av kvarka i Sverige. Här har många nåtts av kunskap och forskning om kvarka och vi har nått långt med öppenheten. Det finns fortfarande stor anledning att sprida kunskap, bland annat för att många stall ännu saknar rutiner för isolering av nya hästar, säger Gittan Gröndahl, tf statsveterinär på SVA, forskare och en av grundarna till kunskapssajten HästSverige.

Här hittar du hela artikeln och användbara länkar