Smittfria stall målet för stor hästkampanj

Bild: hastnaringen.se.

Kvarka, virusabort, hästcorona och hästinfluensa – det är många smittor som florerar bland hästar nu. Kampanjen #smittfrittstall kommer pågå under februari för att få stopp på spridningen.

Det är organisationerna i hästnäringens Djurvälfärdskommitté som går samman för att belysa alla små saker hästhållare kan göra i vardagen för att skydda hästar från smittor.

Kampanjen #smittfrittstall har utformats gemensamt av organisationerna i Hästnäringens Djurvälfärdskommitté. Kommittén är ett nätverk för frågor kring hästens välfärd, smittskydd samt doping och medicinering som samordnas av Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). SVA ingår i nätverket tillsammans med Brukshästorganisationernas samarbetskommitté, Hästnäringens Riksanläggningar – Flyinge, Strömsholm, Wången, LRF Häst, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Swedish Warmblood Association och Western Riders Association of Sweden. Även kunskapssajten HästSverige deltar.

Fokus i kampanjen är att visa på att det finns enkla rutiner i vardagen som kan skydda hästarna. SVA har bidragit till checklistor och andra verktyg för att uppmärksamma och säkra smittskyddet. Dessa kommer att spridas från organisationerna via webb och sociala medier under kampanjen i februari under hashtaggen #smittfrittstall.

– Om alla som har hästar gör rätt i vardagen kan fler hästar hålla sig friska och större smittoutbrott förhindras, säger veterinär Linda Perttula på SVA. Det är störst chans för hästar att klara sig från smittsam sjukdom om deras ägare har lärt sig känna igen de första symptomen på smitta och vet hur man bäst agerar mot smittspridning vid träning och tävlande.

Checklistorna kommer gå att ladda ner på Hästsveriges hemsida, sidan kommer fyllas på med fler checklistor under hela februari.

Läs mer här!