Stoppa kvarkan!

Bild: Jeanette Flensburg

Hästsverige samlas för att få bukt med smittan. Under 2021 drabbades 48 svenska hästanläggningar av kvarka med stor påverkan på verksamhet och ekonomi. Flera organisationer i Sverige och andra länder samarbetar i kampanjen Stoppa kvarkan den 2 till 8 maj.

Kvarka är en smittsam luftvägssjukdom hos hästar som kan leda till allvarliga komplikationer

och i sällsynta fall till dödsfall. Därför är det viktigt att allt görs för att begränsa smittspridningen. Goda rutiner och vaccin är verktygen.

Ett tema i kampanjen är Lär känna din hästs normaltemperatur där hästägare uppmanas att tempa sin häst under några dagar. När avvikelse från det normala upptäcks och åtgärder sätts in snabbt kan stora utbrott stoppas. Under kampanjen kan hästägare rapportera i en ”app” för medborgarforskning om hästars normaltemperatur och delta i en utlottning.

Ett annat tema i kampanjen är utrymmen för isolering och karantän av nya eller sjuka hästar. Trots att Sverige kommit långt i smittskyddstänk är det fortfarande många stall som saknar plats och rutiner för isolering. Gittan Gröndahl är tillförordnad statsveterinär på SVA och berättar mer.

– I de flesta fall är det en ny häst som tar med sig kvarkan. Genom att hålla nya hästar isolerade i tre veckor kan olika smittor stoppas från att nå de andra hästarna. Vi uppmanar hästfolket att berätta om sina isoleringslösningar och visa bilder i aktiviteten ”Vår hästisolering” på HästSveriges facebooksida.

Information om vad som händer under kampanjveckan 2–8 maj och länk till webbinariet kommer att finnas på kampanjsidan www.sva.se/stoppakvarkan .

Läs hela artikeln här https://www.sva.se/aktuellt/pressmeddelanden/stoppa-kvarkan-hastsverige-samlas-for-att-fa-bukt-med-smittan/