Stickprovskontroller av importerade gatuhundar införs

Foto: Adobe Stock

Den 18 augusti skrev Svensk veterinärtidning om hundar från Ryssland som har importerats till Sverige och som inte har tillräckligt skydd mot rabies. Efter analyser som visade att fler än hälften av hundarna i den aktuella sändningen hade otillräckligt skydd – trots att det i samtliga fall fanns skriftliga intyg på rabiesvaccination – inför Jordbruksverket stickprovskontroller av gatuhundar som importeras från länder där rabies förekommer. Detta för att undersöka om hundar, trots vaccinationsintyg, har för dåligt rabiesskydd.
– Det enda sättet att vara säker på att en hund har tillräckligt skydd mot rabies är att ta ett blodprov och analysera det. Det bör importören göra innan hunden tas till Sverige, för att vara säker på att hunden inte kan utgöra en risk, säger Märta North, smittskyddschef på Jordbruksverket.

Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, har genomfört analyserna och sammanställt resultaten till Jordbruksverket. SVA har också lämnat rekommendationer om åtgärder som kan vidtas för att öka säkerheten i samband med import.

– Att så många prover innehöll en antikroppskoncentration under det internationella gränsvärdet, trots att hundarna hade vaccinationsintyg, är mycket oroande. Rabiessituationen inom EU har förbättrats under senare år, men i flera länder i EU:s absoluta närhet är rabiessituationen mycket problematisk. Rabies förekommer där hos både tama och vilda djur och varje år dör människor. Det är en dödlig sjukdom och det finns inget botemedel, säger Gunilla Hallgren, epidemiolog på SVA.