Kolikkollen ska ge bättre hästvälfärd

Pressbild

Kolik är den näst vanligaste orsaken till att tusentals hästar varje år har behov av veterinärvård. Nu satsar Agria på Kolikkollen, ett långsiktig kunskapshöjande projekt med fokus på att sprida och öka kunskap om hur kolik kan förebyggas.

Att hältorna är hästarnas folksjukdom är vida känt, men hack i häl på andra plats kommer kolik som den näst vanligaste diagnosen. Varje år drabbas tusentals hästar av kolik, bara i Agrias bestånd handlar det om runt 4 500 fall per år, varav cirka åtta procent avlider av följderna. Kolik går i många fall att förebygga. Med Kolikkollen vill Agria sprida kunskap bland hästägare och bidra till att färre hästar drabbas.

– De flesta kolikfall hade inte behövt hända. Genom bättre hantering av hästarnas vardagsrutiner kan vi minska antalet fall. Många fall beror exempelvis på brist på tillgång till friskt vatten och högkvalitativt grovfoder, men också att hästen får för lite motion och utevistelse, säger Anette Graf, hästveterinär på Agria.

Kolik drabbar alla typer av hästar och i alla åldrar, men med en liten toppnotering i åldrarna 13–16 år. Vid behandling av kolik kostar medelskadan 13 152 kronor, men spannet är stort och vid behov av buköppning kan kostnaden landa på mycket mer än så.

De flesta fall inträffar i januari och februari då kylan och fruset vatten i hagen är en vanlig orsak. Nästa gång kurvan pekar uppåt är i maj i samband med att betesperioden börjar.

– Eftersom vi kan följa antalet skador från år till år är det rätt tydligt att antalet kolikanfall är starkt kopplat till årstiden och vilka de specifika faktorerna är som ökar risken. Man kan säga att vi har facit till när hästägare behöver sätta in extra åtgärder för att förebygga kolik, även om det så klart är viktigt med rätt hantering och bra rutiner under hela året, säger Anette Graf.