Legendarisk dressyrryttare finansierar viktig hästforskning

Foto: Carin Wrange

Forskning om rubbad ämnesomsättning hos häst får nu ett välkommet tillskott från Ulla Håkansons stiftelse. Den legendariska dressyrryttaren ger ett bidrag på 1 miljon kronor till forskning vid Sveriges lantbruksuniversitet inom ett mycket aktuellt område.

En förändrad ämnesomsättning hos häst kan bland annat leda till sjukdomen ekvint metabolt syndrom (EMS) som karaktäriseras av insulinresistens och en ökad risk för fång. Ekvint metabolt syndrom kan beskrivas som en vällevnadssjukdom. Forskning kring detta område har bedrivits under ett antal år vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), men behovet av ytterligare kunskaper är stort, bland annat inom diagnostik och behandling.

Att hästar drabbas av dessa sjukdomar kan bland annat bero på felaktig utfodring och för lite motion. Risken för sjukdom ökar hos äldre hästar, ett viktigt skäl till att Ulla Håkanson gärna vill ge bidrag till ytterligare forskning inom området.

– Genom Stiftelsen vill jag sätta hästens bästa i centrum och det projekt jag nu stöder har stor betydelse för hästens hälsa och välfärd. Forskningen har direkt och praktisk betydelse för hur vi sköter våra hästar, säger Ulla Håkanson som har fyra hästar på sin gård utanför Kristianstad varav tre är över 25 år.

Ulla Håkanson hoppas med sitt bidrag också stimulera andra hästägare och inom hästsporten att också stötta hästforskningen.

– Hästars välfärd och sportens möjlighet att utvecklas är beroende av forskning och vi bör alla bidra och uppmuntra i den mån vi har möjlighet, menar Ulla.

Läs hela artikeln här